Monday, April 09, 2007

Thailands baksida




Bland alla små affärer och restauranger, gator och lampor, folk som skrattar. Bland alla som njuter av sin semester i ett helt igenom underbart land ser man dem här och var. Flickor i små svarta klänningar. Ropandes. Sittandes på små, halvschabbiga barer. Väntandes. På kunder som ska bidra till deras uppehälle. För en "enkel" tjänst... Magen vänder sig på mig. Inte när jag ser på flickorna. Men när jag tänker på de som utnyttjar deras tjänster för sina egna egoistiska behov. Då jag känner av de makter i himlarymderna som härskar dessa områden, så fyllda av ondska och vanmakt.

Vi pratade idag om vad man skulle kunna göra... något borde man göra... starta en restaurang där dessa flickor fick en rätt god lön, en dräglig tillvaro. Uppmuntran att tro på sig själva. Se på sig själva som de underbara skapelser de är. Mästervark, signerat Gud. Men vad gör man... ingenting. Jag blir så illa berörd och störd över min egen o... ja störd var det... jag kan bara be... och forsöka komma på ngt...

2 Comments:

Blogger rita rata said...

Sá urbra at du har praktiske ideer!
Du kan gjóre mye for mange.

7:44 PM  
Anonymous Anonymous said...

Är Thailand ett igenom underbart land ? Då har du inte förstått vad Thailand handlar om isåfall. Hela landet består av tiggare - bara det att alla inte tigger genom att sälja just sin kropp som de flickorna gör som du talar om. Du hade ALDRIG fått ett enda léende i det landet - du hade aldrig blivit tilltalad över huvud taget - om du inte hade haft PENGAR. Det är det enda thailändarna ser i turisterna - dom ser inget annat än pengar! Dom vet att när dom ler får dom pengar... Västerlänningarna är så lättlurade och naiva som tror på deras skitsnack osv osv... Ta och åk dit och se vad som finns bakom deras underbara fasad - så lovar jag att du aldrig mer beställer en flygstol till det igenom underbara Thailand igen!

4:58 PM  

Post a Comment

<< Home