Monday, October 24, 2005

GENOMSKINLIGHET


Det är vackert! När någon vågar släppa sina medmänniskor nära,
utan masker eller roller. Blotta sig, dela med sig av sina svagheter
såväl som sina styrkor. Dåliga erfarenheter såväl som goda.

Den här hösten har jag glädjen att dela lägenhet med en vän som
verkligen vågar visa vem hon är. Alla delar av livet.
Det berör mig.

När jag promenerade till jobbet idag reflekterade jag över anledningen att så många
av oss bär masker eller försöker dölja våra svaga sidor. Rädsla att inte bli älskad för den man är, med våra starka sidor, men också trots våra brister. Vad som händer när någon vågar släppa på garden är intressant nog det motsatta. Man älskar dem bara mer.
Gusten, Tack! Du är vacker... inifrån och ut!

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Hjalmar Söderberg skriver i Doktor Glas: "Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna någon slags känsla. Själen ryser inför tomrummet och vill kontakt till vad pris som helst."

10:43 AM  
Blogger Pao said...

"sänka garden och blotta sig själv" Precis det jag skall lära mig. Det är svårt, det är hård motvind, men i längden mycket starkare än vilken järn mur som helst. Att stänga av när det är jobbigt, att skymma sig själv för omgivningen, det blir ens skyddsmur i tuffa situationer. Varför? Varför inte blotta sig och visa vad man känner, varför är det så farligt att visa sig "svag"? Otroligt svårt. Men insikten, att ha fått insikten, det är första steget mot rätt utveckling. Där är jag. Nu skall jag bara börja klättringen uppåt.. uppåt mot frigörelse..och genomskinlighet.

8:54 PM  

Post a Comment

<< Home