Tuesday, November 29, 2005

Tygellöst land

I Sverige är det inte okej att tycka att något är fel. Att stå för något. Särskilt inte för kyrkans del. Man ska tycka att allt är okej, att allt bara är fint och bra. Det stör mig. Politikerna står för allt och inget, talar om mycket men säger egentligen ingenting. Prästerna står för alla olika saker, beroende på...Konflikträdslan är total. Överallt. Bäst att vara neutral.

Hade en diskution om detta med en av våra säljare, han trodde det skulle komma att bli Sveriges fall, att vi inte står för något.

Hur kan kristna sätta sitt hopp till en tvåtusen år gammal bok, fnyser någon. Gud lämnas utanför. Finns inte Gud, ja då behöver vi ju inte följa en tvåtusen år gammal bok. Men är det Guds ord, Guds kärlek som ger världen substans och mening då är det dags att något händer. Snart.

Jag läste en artikel idag om ungdomar som ville ha tydligare gränser. Man kan tänka att alla mår bäst av att få göra som de vill. Men utan ramar, utan rätt och fel blir landet tygellöst. Människor snarare vilsna än trygga. Även kyrkan måste våga stå för Guds ord. Att stå för något, ibland, blir otrovärdigt.

Min mormor är ett föredömme. När man hamnar i diskutioner och jag ifrågasätter, blir hennes svar alltid detsamma:
-Så står det inte i bibeln, Linda.
Även om jag ibland protesterar och argumenterar, så sedan i min stillhet, ensam, vet jag att hon har rätt. Gud är större. Han ser, längre än oss, i sin kärlek. Han vet vad vi människor mår bra av... i längden.

Om Gud finns, då är han störst, vet bäst, då är kyrkans hans. Då är prästen Guds språkrör. Men om prästerna tror sig veta bättre än Gud eller är rädda för vad andra ska säga. Då tappar kyrkan mark och trovärdighet. En "blaskig" kyrka blir knappast trovärdig, inte attraktiv för den delen heller.
"Hur ska ni kunna tro, ni som vill bli ärade av människor " säger Jesus.
De flesta man pratar med, troende eller ej, håller med om att världen skulle se bättre ut om alla följde 10 Guds bud. Regler, lagar som får oss att respektera varandra. Från att vi är små. Det vore en styrka för Sverige. För världen. Som det står i bibeln, Guds ord: "Vänj den unge vid den väg han bör vandra så viker han ej av därifrån när han blir gammal."

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Asome...

5:36 PM  
Blogger Pao said...

som blivande lärare så håller jag med. barn idag borde verkligen lära sig ett och annat - de lever i ett tygellöst land. vart är vi på väg?

gå till kyrkan! det skall jag! börja tro på något vettigt.

8:32 PM  

Post a Comment

<< Home