Saturday, February 04, 2006

Än idag..


I tisdags lyssnade jag på Peter Halldorf, han talade i Tynneredskyrka under ämnet "nära dig". Han började med att citera Höga Visan och den kärlek som utspelar sig mellan bruden från Sulem och kung Salomo. Han drog paralellen till bön och behovet av att lyssna på varandra... att inte bara göra bönen till en lång önskelista utan till en stund av nära gemenskap. Han är skön att lyssna på, man märker att han är en man som lever i nära umgänge med Gud. Han förmedlar ro och Gudslängtan, det är gott att mitt i veckan bara få sätta sig ner och lyssna till någon som smittar av sig med sin kärlek.

Själv har jag landat i Daniels bok den här veckan. Jag gillar att läsa om hur Daniel är så angelägen att behaga Gud i alla lägen, om hur han litar på sin Gud och om hur Gud är med honom. Jag har alltid haft en kärlek till gamla testamentets berättelser. Jag älskar att höra om hur folk ropar ut sina tvivel och frågor och om hur Gud svarar, mitt i att de kanke lever i ett land fyllt av avgudar och om hur Gud möter dem just där. Precis där de är. Om hur de väntar och tror, hur de står fasta för att något i deras inre blivit så berört att det får kosta på. De har upplevt att det finns något som håller att tro på, någon som håller att tro på.

Samma Gud som vi ber till här och nu... samma Gud som var med Abraham, Isak och Jacob... att få tro att Han är med mig på samma sätt än idag, det gillar jag...

0 Comments:

Post a Comment

<< Home