Monday, June 26, 2006

Är du pigg...?

Varför anses det som en dygd att vara pigg? Jag är oftast trött. Det störande i det är att jag tänker att alla andra är så pigga hela tiden. Tänkte att det kanske har att göra med att jag inte är 17 längre, men det är ju å andra sidan inte mina trettio åriga kompisar heller. Jag kan nästan tro att det är något fel på mig när jag inser hur trött jag oftast är... men, här kommer det fina...

I lördags ville min vän Elisabeth läsa för oss ur Tomas Sjödins bok "Eftervärme". Det hon läste handlade om just detta. Så befriande. Att inse att man inte måste pigg. Tomas skrev bla att det värsta han kunde tänka sig att någon skulle komma att säga på hans begravning var:
-"Han var så pigg..."
Jag blev så glad! Jag har en trött broder...

I går satt jag och Elisabeth och drack kaffe med Tomas och hans goa fru, vi kom då in på att prata om det här och hur befriande det kan vara när någon sätter ord på något man själv känner.

Det är skönt att träffa par som fortfarande är så kära som makarna Sjödin, de har en varm humor mellan varandra och nuddar allt som oftast vid den andres händer när de pratar. Jag älskar kvällar som igår, när man hamnar i goda samtal, trosstärkande samtal som gör att man somnar med ett leende på sina läppar och en tacksamhet över sköna möten men människor som man bara måste älska. Dit hör makarna Sjödin...

Dagens tips är att kl 13.00 lyssna till dagens sommarpratare, Tomas sjödin.

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Hej!
Jag kan trösta dig med att jag oxå är trött.... sådär trött så att det nästan bultar bakom ögonlocken och kroppen känns matt! Jag börjar äntligen min semester nästa vecka, och den första veckan ska jag bara ägna åt att vila vila vila...
Kul att du pratat med Tomas, det var ju hans föreläsning jag var på när han bl a. pratade om "skarvar" "DET ÄR I SKARVARNA DET HÄNDER" Han är fantastiskt duktig på att motivera och trollbinda!
Nu ses vi snart på söndag!!! I LOVE IT!!!
Puss

9:25 AM  

Post a Comment

<< Home