Wednesday, November 08, 2006

Hon är uppvuxen bland rövare, bland vildvittror och rumpnissar. Mitt ute i skogen, bland vildhästar, forsande älvar och med djävulsgapet som gräns mellan konfliktskapande rivaler. Där har hon sitt liv.

Ronja går sin egen väg, följer sitt hjärta och går på de vägar hon anser vara rätt. Hon värjer inte för farorna. Hon visar när hon tycker någon har gjort fel men hon står med en öppen famn då någon ärligt ångrar sig. Hon hoppar över djävulsgapet för att visa var skåpet ska stå, för att visa att kärleken är större.

Kierkegaard, den danske filosofen, skrev:”Att våga språnget är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga språnget är att förlora sig själv.”

Att bli en levande människa, med insikt och mening, kräver inte så mycket, det kräver bara mod. Ständigt mod! Och varje människa borde få en hel rad medaljer efter varenda dag i verkligheten.

När man gjort ett existentiellt språng – från något till något över stupet – kan det i början kännas som om det blev värre. Men dessa språng är nödvändiga för oss personligen, och också för världen i stort. Det har historien utvisat.

Mod att testa något du är rädd för, att pröva en väg som du inte vet vart den leder, att göra något oväntat, att utmana dig själv för att gå vidare, komma längre... jag bara uppmuntrar... eller försöker..

2 Comments:

Blogger Johanna said...

ooooaaaahhhaaaa....ett vårskrik från en annan vildvittra som går sin egen väg och följer sitt hjärta.

kramar!

9:31 AM  
Blogger Pao said...

Vargen ylar i nattens skog
han vill, men han kan inte sova
hungern river hans vargabuk
och det är kallt i hans stova..

Du varg, du varg, kom inte hit
ungen min får du aldrig..

Vargen ylar i nattens skog
ylar av hunger och klagar
men jag ska ge han en grisa svans
sånt passar i varga magar..

Du varg, du varg, kom inte hit
ungen min får du aldrig..

Sov mitt barn i bädden hos mor
låt vargen yla i natten
men jag ska ge han ett hönsa skank
om ingen annan har ta´tt den..

Du varg, du varg kom inte hit
ungen min får du aldrig..

6:00 PM  

Post a Comment

<< Home