Monday, October 23, 2006

Att dela in dagen i stunder...

Min kära syster Jill sa igår någon som fastnade hos mig... Hon hade funderat lite över vikten att njuta av de små stunderna. Att vara närvarande i de små stunderna som faktiskt uppkommer varje dag. Som sent igår kväll... jag och syster satt en stund i hennes soffa och pratade, regnet smattrade mot rutan, vi hade tänt ljus på bordet i det annars ganska mörka rummet.
Det var en mysig stund!

Det kan, åtminstonde för mig, lätt kännas som att dagarna bara flyger förbi utan någon större reflektion, men när du börjar tänka på att dela upp dagen i stunder så inser man att det finns rätt mycket som man njuter av...
En stund med en god arbetskamrat vid kaffemaskinen. Det ger lite extra energi åt dagen.
En promenad till bussen med tid att tänka-en stund. En stund för dig själv med en god bok- en stund. Baka bröd-en stund. En löprunda i skogen--två stunder. Osv...

Fyll dagen av små stunder och på något sätt känns det nästan som att man fått mer tid, fast egentligen inget alls har hänt. Konstigt.

Ni kanske tycker att jag låter tok flummig nu, men testa, får du se om det inte blir åtminstonde lite lättare att ta tillvara på det faktiskt självklart njutbara i tillvaron.

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Det är i skarvarna det händer!!

10:39 AM  

Post a Comment

<< Home