Tuesday, February 28, 2006

Död ambition


Jag fick ett brev idag. Från CSN. Tydligen har jag arbetat för mycket under tiden jag studerade. Något som man i mina ögon skulle kunna se på två sätt, antingen som att jag verkligen behövde mer pengar eller som att jag var ambitiös. I vilket av fallen anser jag inte att det finns något motiv till att slå ner modet på en studerande som också arbetar. Vad blir resultatet... att man dödar ambitionen, ökar svart arbete eller helt enkelt bara tar bort valmöjligheten.

Om man tjänar mer än 90.000 kronor under året får man betala tillbaka bidragsdelen.
Vad vill man med den bestämmelsen? Inga andra bidrags bestämmelser fungerar på det sättet i vårt land. Ta barnbidrag t. ex. då skulle endast de familjer som tjänade under ett visst belopp få barnbidrag, men så är det inte, det är helt enkelt något man får för vart barn man skaffar..oavsett hur mycket pengar man tjänar. Men om en studerande väljer att arbeta istället för att vara ledig på helgerna och lov, då ska det inte uppmuntras.

Personer som arbetar lagligt betalar dessutom rätt stor del skatt i Sverige. Trots man att samtidigt, i många fall, sliter med studier. Borde inte ett sådant beteende uppmuntras istället. Jag blir så otroligt arg på det här!

Vill man se till att den som pluggar verkligen pluggar? När den sedan anser sig ha pluggat så den kan sin läxa, vill man då se till att den går och tränar eller umgås med sina vänner... kopplar av för att på det sättet bli motiverad till att så studera hårdare dagen efter? Jag skulle INTE tro det vara fallet!

PLS enlighten me... jag förstår verkligen inte vad som är tanken med detta??

2 Comments:

Blogger Pao said...

Usch o fy.. mardrömmen. ok, är det så de vill spela spelet, så är det därefter spelet kommer spelas. Ganska enkelt. Och folk frågar varför det finns maffia och varför det sker "olagligheter" och en svart marknad i sverige..
Kämpa min vän, kämpa!

7:54 PM  
Anonymous Anonymous said...

"Kämpa min vän, kämpa"
Bomba skiten. Släng lite brandbomber för det verkar vara rätt populärt just nu:)
CSN är inte helt kloka. Tänker på dig.
Kram

10:35 AM  

Post a Comment

<< Home