Friday, December 30, 2005

RESERVKRAFT


Befann mig på Din bok idag, bland hyllorna blev jag stående, stirrande på raderna av böcker som täckte hylla efter hylla. Vet inte riktigt vad jag letade efter men fastnade för ett ord i en av boktitlarna... Reservkraft. Precis vad jag behöver just nu. Reservkraft. Tomas Sjödin skriver om olika saker i vår vardag som får oss att i tunga perioder få exakt den kraft vi behöver. "Aldrig så mycket att det blir över men tillräckligt mycket för att vi ska ta oss vidare, motivera oss för en dag eller en natt till."

Det händer så tacksamt ofta, att man får just det där som krävs för att få den där extra kraften och energin... det kan räcka med ett leende, en strof ur en psalm, ett ord, en kram eller ett gott samtal. Vad det har gemensamt är att det förmedlar kraft. Reservkraft. Vi är nog alla mer eller mindre beroende av de här stunderna, sekunderna, minuterna som det handlar om. De räcker betydligt längre än de egentligen varar och de värmer.

Idag gav det mig reservkraft att få sätta mig på lunchen och läsa Tomas ord i boken "Reservkraft", den talade och den värmer...

1 Comments:

Blogger Pao said...

Håller med dig. Reservkraft kan vara en värmande hand på axeln, ett leende, en strimma sol eller ett glatt samtal.. Idag pratade jag, via internet, med våra vänner som befinner sig på resa i malaysia - det gav mig reservkraft för dagen. Jag log i två timmar. Log för lyckan att tekniken idag gör så att man kan tala med sina vänner långt bort och känna sig lycklig en jätte lång stund därefter. Härligt. Lika lycklig gör du mig varje dag jag vaknar och tänker på att du är min vän! Du är vacker - rakt igenom.

6:35 PM  

Post a Comment

<< Home