Thursday, November 10, 2005

Tvivel och efterföljelse...


Helgen tillbringades på Bjärka-Säby slott strax utanför Linköping. En helg fylld av seminarium, goda samtal, promenader och gott kaffe (en eloge till de som ordnat kaffe från Da Matteo). Måste säga att det tagit ett par dagar att smälta alla tankar jag samlat på mig under helgen.

Det är två seminarium som särskilt funnits kvar i mina tankar. Först Owe Wikströms seminarium om "Kritisk reflektion och enkel kristustro". Han talade om att brottas med sina tvivel och samtidigt leva i efterföljelse. Otroligt bra och intressant. Dessutom har han en förmåga att vara extremt träffsäker i sina kommentarer och tankar. Man märker tydligt att han funderat massor, att han inte bara sväljer färdiga sanningar samtidigt som han har en stor respekt och tilltro till mannen från Nasaret. Han uppmanar till att ta efterföljelsen på stort allvar men samtidigt sina tvivel och frågor. För honom är det inte någon motsats, snarare något som visar på riktig hängivenhet.

Det andra seminariet som sitter kvar är söndagens tidiga bibelstudium med Peter Halldorf. Seminariet handlade om Barnabas, även kallad tröstens son. Han som fick smeknamn efter den helige anden (Barnabas betyder "fylld av helig ande"). Peter pratade om vad det var i Barnabas personlighet som gjorde att han fick ett smeknamn efter anden. Tänkvärt. Känslan som sitter kvar där är en längtan efter att studera Bibeln.

Fick även tid för sköna bönestunder med goda vänner och uppmuntrande samtal. Något som verkade ha fastnat för oss alla var uppmaningen att läsa ordet tills det blivit till handling i våra liv. Tack vänner för en god helg!

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Jag var oxå på en föreläsning i Umeå förra veckan som verkligen tog tag i mig. (Lönnebo&Sjölin) En sak som jag minns speciellt var när Sjödin pratade om "skarvar" "det är i skarvarna det händer". Vad han menade med "skarvar" tror jag var att, i vardagslivet är vi människor så inbokade. Vi lever efter ett tidsschema där vi vet precis vad som ska hända. Han menade på att om vi planerar mindre och slutar stressa så får vi "tid över" till "skarvar". Han insåg själv att han hittat en "skarv" när han och hans fru förstod att de hade kommit 1h för tidigt till en bjudning i en mindre stad utanför Göteborg. I stället för att ringa på dörren och ursäkta sig med att "vi är ledsna för att vi är tidiga" så tog hela familjen en promenad i parken brevid. Där träffade han en bekant som han inte sett på massvis med år..... de blev så glada över händelsen att från och nu var "skarvarna" född.För hade de inte kommit för tidigt till bjudningen hade detta mötet aldrig inträffat. Det är i "skarvarna det händer". Jag kommer att ta till mig och sträva efter dem!!

2:32 PM  
Blogger Chappolina said...

Va gott att läsa... Tack!

5:20 PM  

Post a Comment

<< Home