Monday, November 14, 2005

Centro


Drack min första kaffe på det omtalade cafe Centro idag.
Anledningen att jag envisats med att avstå så länge beror på
min tendens att nobba det som andra hyllar.

Men idag var det dags. Till stor del beroende på att det här varit en ångest dag från det att jag slog upp mina blå 07.00 i morse. När så kl blivit 13.00, vilket idag innebar lunch, förstod jag att det var bäst att göra något för att pigga upp dagen. Efter att ha ringt varenda kotte jag känner, som arbetar inom vallgraven och blivit ignorerad från samtliga, tänkte jag att jag får helt enkelt uppsöka en plats att analysera och kritisera...
Dagen till ära var det Centro's tur.

Jag begav mig alltså till den lilla, Italienska kaffebaren.
Sjukt kallt och blåsigt ute idag.

Tyvärr måste jag erkänna att känslan på det lilla cafeet är ytterst
trivsam, de har lyckats fånga den italienska känslan på ett skönt sätt. Alldeles i min smak.

Men så till det jag var där för att analysera...Kaffet.
Tyvärr så måste jag säga att jag inte var mycket imponerad. Med tanke på allt jag hört hade jag väntat mig högre klass än Da Matteo och Skafferiet. Men måste helt enkelt säga att de som imponerat mest med sitt kaffe i höst är ägarna till nyombyggda "Pour Bon". Helhetskänslan var
dock värd fyra av fem "SanPellegrino". Hur som helst så lyckades inte min färd till Centro bota den krypande känsla av oro i mitt inre... men å andra sidan...
Hur höga förväntningar får man egentligen ha på kaffe?!

Får nog hem och ta till det gamla knepet, söt tjejfilm och mängder av choklad!

3 Comments:

Blogger Pao said...

kanske att du ringde alla som du kände..men inte lilla mig inte..
:-(
italienaren själv.
jag satt nog o drack en kopp nescafé då.
hi hi
hoppas du har mött lite ljus i din rengiga dag.
LOVE U

10:45 PM  
Anonymous Anonymous said...

Men serious... Inte så imponerad av kaffet på Centro? Kom igen! De är ju såå mycket bättre än Da Matteo. Men vem vet, Centro kanske har gjort ett rejält dive sedan september.. Oh hemska tanke!

Ämnet engagerar!

6:59 AM  
Anonymous Anonymous said...

Hej gumman!

När du skriver om kaffe så måste jag berätta en kulig grej! Jag och några från mitt arbetslag hade bestämt att gå och "ta en fika" på Wayne´s coffee här i Ume. I mitt arbeslag finns blandade åldrar...från 30år till 55+ .. När vi kom in på fiket, så tittade vi alla upp emot kaffemenyn som hängde en liten bit under taket... Det finns säkert 50 olika sorters kaffe att välja på... Min goé arbetskamrat i 55+ åldern, verkade inte alltför van vid café besök, men blev väldigt imponerad av allt som fanns att välja mellan. Han frågade vänligt flickan bakom disken om hon kunde "tillverka" alla dessa sorters kaffe. Hon svarade javisst! Han stod och funderade en stund...blickade upp mot tavlan... (tror inte att hans syn räckte till..) sen sa han: -Jag tar en stor kok-kaffe! Flickan skrattade lite vänligt och sa: Det är nog den enda vi inte har!!! :-) Vi alla fick oss ett gott skratt! Ja, det är i norrland!!

12:32 PM  

Post a Comment

<< Home