Thursday, March 30, 2006

Som lovat...



Omtalad, debatterad, älskad & hatad har den här boken väckt starka känslor runt om i hela världen. Första gången jag hörde talas om den var när den rekomenderades av svenska moderådet och redan då tänkte jag att; Oj, den här boken måste ha ett störande budskap. Vilket ofta tycks vara fallet med saker som blir så stora och som av media sägs bara MÅSTE läsas. Själv har jag gång på gång blivit indragen i diskutioner om boken på grund av min kristna tro och det faktum att boken tar upp frågan om hur vida Jesus bara var en vanlig människa istället för den gudason han säger sig vara.

Efter att ha hamnat i otaliga diskutioner om denna bok, har jag nu slutligen läst den. Jag kan förstå att det är en bok som väcker starka känslor men också att den fängslar så som den faktiskt gör. Bokens författare, Dan Brown har en oerhörd förmåga att fånga sina läsare och att avsluta vart kapitel i boken på ett sådant sätt att det känns omöjligt att släppa den för att man bara måste få veta vad som händer i nästa kapitel.

Blandningen av fakta och påhittad roman känns som ett smart drag för att medvetet eller omedvetet få läsaren att tolka hela boken som fakabaserad. Det är hur som helst spännande att läsa om alla koder och om Da vincis liv. Man får snabbt en känsla för huvudpersonerna vilket gör att man blir extra angelägen att se hur det går.

Så, alltså... även om jag som ni förstår inte tror att Jesus hade barn med Maria Magdalena så måste jag säga att det är en intelligent skriven bok, den är spännande och helt klart underhållande!
Boken får fyra av fem dromendarer :-)

0 Comments:

Post a Comment

<< Home